1.     Instroombevordering

Om goed aan te sluiten op de vraag uit de arbeidsmarkt moet de instroom in het techniek en groen onderwijs en de uitstroom naar de arbeidsmarkt vergroot worden. Dat begint al in het primair en voortgezet onderwijs en wordt voortgezet in het beroepsonderwijs. Op dit vlak lopen er al veel initiatieven. Het is vooral zaak om die beter te stroomlijnen en er innovatie-impulsen aan te geven. Binnen deze programmalijn gaat extra aandacht naar jongeren die traditioneel niet kiezen voor een technisch beroep: meisjes en allochtone jongeren en hun omgeving.

Activiteiten binnen programmalijn 1:

BetaTech Event
Bij het BetaTech Event maken leerlingen van het vmbo kennis met verschillende technische beroepen en werelden. Dit doen ze door op school de BetaTech (YouTech) test in te vullen, die is ontwikkeld door CNV Jongeren. De BetaTech test is gebaseerd op het Bètamentalitymodel van Motivaction. Na het invullen van de BetaTech test gaan de leerlingen op bezoek bij een bedrijf dat aansluit bij de bèta wereld die bij hen past. Door het BetaTech Event krijgen jongeren een beter beeld van de technische beroepen binnen de maatschappij.

Meer weten over het BetaTech Event? Neem contact op met Wilma de Wolf.

Co-creatie bijeenkomsten
Bij co-creatie bijeenkomsten gaan leerlingen/studenten van vmbo, mbo en hbo samen met ondernemers in gesprek. Bij elke co-creatie middag staat er een relevant vraagstuk centraal. Een voorbeeld van een vraagstuk is: “Hoe kunnen we jongeren verbinden aan de regio en de technische sector?” Doordat de groep bestaat uit mensen met allerlei verschillende invalshoeken ontstaan er waardevolle nieuwe inzichten en ideeën.

Meer weten over co-creatie bijeenkomsten? Neem contact op met Jan Heeres.

Techniek in het primair onderwijs
Er wordt een onderzoek uitgevoerd naar de wensen en behoeftes van het primair onderwijs voor een programma aan techniekactiviteiten. Het onderzoek resulteert in een voorstel voor een jaarrond programma dat vervolgens in een pilot wordt getest.

Meer weten over het onderzoek? Neem contact op met Wilma de Wolf.